چگونه فرهنگ شخصیت ما را می سازد؟ شخصیت اجتماعی ازنظر اریک فروم از شخصیت فردی که هریک از ما دارای آن هستیم و آن را در جهان به منصه ظهور می رسانیم فرق دارد. شخصیت اجتماعی، تا جایی که ما را تعریف و هدایت می کند، سوپاپ اطمینانی است برای اینکه ما در فرهنگ خاص خود به عنوان یک فرد نرمال جا بیفتیم. در واقع بیان کننده این است که ما چگونه در جامعه کارکرد داریم....
ادامه مطلب...گبور مته در کتاب خود اسطوره عادی بودن از عواملی نام می برد که باعث می شوند والدین نتوانند به خوبی تربیت کودکان را مدیریت کنند. آسیب های روانی کودکان و نوجوانان تقصیر والدین نیست....
ادامه مطلب...محققان ثابت کرده اند که تجربیات اوایل زندگی رفتارها، الگوهای عاطفی، باورهای ناخودآگاه، شیوه های یادگیری، پویایی های ارتباطی، و توانایی مدیریت استرس و جمع و جور کردن خودمان را می سازد....
ادامه مطلب...یکی از بزرگترین چالشها برای ما وقتی پیش می آید که میان دو نیاز اساسی یعنی وابستگی و اصالت گیر می کنیم و باید دست به انتخاب بزنیم. وابستگی سائقی است که باعث نزدیک شدن به افراد می شود، این نزدیک شدن فقط بعد فیزیکی ندارد بلکه بعد عاطفی هم دارد. هدف اولیه این سائق تسهیل کردن مراقبت مادر و پدر از فرزندان است. به این معنا که پستانداران از نوزادی کودکان خود را مورد مراقبت قرار می دهند تا از آسیب در امان باشند. نوع الگوی وابستگی که ما در کودکی با والدین مان داریم در بزرگسالی روابط آینده ما با کسانی را که با آنها رابطه داریم چون همسر و همکار و دوستان مان را می سازند....
ادامه مطلب...برای مردان جواب سرراست است. با اینکه ارگاسم و انزال با مکانیزم های مختلف کنترل میشوند، تقریباً کم اتفاق میافتد که ارگاسم با انزال همراه نباشد. بنابراین اگر لحظه ای آلت مردی نعوظ پیدا کند و انزال از مجاری ادراری اش رخ دهد و بعد آلتش شل شود، ارگاسم به احتمال زیاد رخ داده است. چنین علامت بارزی باعث میشود که مردان نتوانند به صورت غیر واقعی به ارگاسم تظاهر کنند....
ادامه مطلب...روابط بین فردی در فعل و انفعالات بیولوژیکی بدن ما تاثیر دارند. تحقیقات بسیاری چنین مسأله ای را نشان می دهند....
ادامه مطلب...ایمنی و استرس با هم در ارتباط هستند. اگر ایمنی در بدن کم شود بیماری ها خودشان را نشان می دهند. میان خصوصیات اخلاقی و ایمنی در بدن رابطه مستقیم وجود دارد. گبور مته به تحقیقی اشاره می کند که در سال ۱۹۸۲ در آلمان انجام شده بود. در این تحقیق خصوصیات اخلاقی خاصی با سرطان سینه رابطه داشتند. ۵۶ زن که برای بیوپسی به بیمارستان پذیرش شدند خصوصیات زیر را دارا بودند: سرکوب احساسی، عقلانی سازی، احساسات نوع دوستانه، پرهیز از تنش، خود بنیادی و اتکا بر خود به طور شدید....
ادامه مطلب...در قسمت های قبل از تروما صحبت کردیم. تروما چیست؟ تروما یک زخم درونی است ، یک شکاف یا گسست از خویشتن است که به واسطه یک رویداد سخت یا آزاردهنده برای شما پیش آمده است. تروما دیدگاه شما از جهان اطرافتان و دیگران را تحت تاثیر قرار می دهد و شما را محدود می سازد. تروما شما را از بودن در لحظه حال باز می دارد و شما را در گذشته غرق می کند. خویشتن شما را پاره پاره می سازد. تا وقتی که به تروما رسیدگی نشود مانع رشد و بالندگی شماست. احساس ارزشمند بودن فرد را از او می گیرد، روابطش را مسموم می سازد و قدرت لذت بردن از زندگی را از او می گیرد. در کودکی از رشد مغزی جلوگیری می کند. و در طول زندگی تروما عامل بیماری های مختلف در شما می شود( گبور مته، ۲۰۲۲)....
ادامه مطلب...من همیشه در آثارم گفتهام که فمینیسم اسلامی فرزند ناخواسته اسلام سیاسی است؛ نه اینکه اسلام سیاسی مفاهیمی فمینیستی به آن بخشیده باشد، بلکه اسلام سیاسی در اواخر قرن بیستم آمده و میخواهد شریعت را عرضه کند -و ذات شریعت برای مسلمانان عدالت است-، اما بهجای آن، فقه مردسالار سنتی را به میدان آورده و بر این هم اصرار میکند و میخواهد تمام سیاستها و قوانین مطابق آن باشد. در عوض موجب ایجاد آگاهی و گفتمان فمینیستی در میان زنان در جوامع مسلمان میشود؛ آگاهیای که با اسلام سیاسی در تضاد است....
ادامه مطلب...مقدمهی یاسر میردامادی: اغراق نیست اگر بگوییم که زیبا میرحسینی را میتوان «مادر فمنیسم اسلامی» نامید. او در زمرهی نخستین محققان صاحبنام و طراز بالایی بود که بیش از سه دهه پیش در فضای غربی از «فمنیسم اسلامی» سخن گفت و تا به امروز در آثار مختلف خود از آن دفاع کرده است. میرحسینی لیسانس جامعهشناسی از دانشگاه تهران گرفت و کمی پس از انقلاب، دکترای انسانشناسی فرهنگی از دانشگاه کمبریج دریافت کرد. او آثار زیادی در حوزهی ایرانشناسی، حقوق خانواده در اسلام و جایگاه زنان در جهان اسلام منتشر کرده است....
ادامه مطلب...میزان لذت زنان یا توان تحملشان نسبت به آنچه وارد واژن شان می شود همچون اغلب مسایل دیگری که در ارتباط با لذت جنسی زنان است تابع عوامل متفاوتی است. حال آنچه وارد واژن شان می شود آلت مردانه باشد، یا انگشت، یا زبان، یا آینه طبی برای معاینه یا ویبراتور یا دیلدو یا هر شی خارجی دیگر که ممکن است جان دار باشد یا بی جان. همه پایانه های عصبی در واژن در قسمت بیرونی واژن یعنی در نزدیکی جایی که واژن باز می شود قرار گرفته اند. این بدان معناست که زنان نسبت به لمس سطحی یا تحریک واژن شان تنها زمانیکه قسمت خارجی آن تحت تاثیر قرار می گیرد حساس هستند. کمی داخل واژن گیرنده های حسی وجود دارند که نسبت به فشار شدیدتر پاسخ می دهند. شاید واژن زنان اینگونه تکامل یافته است چرا که اگر پایانه های عصبی شدیدا حساس در طول واژن زنانه کشیده می شدند، این امر دخول طولانی مدت در حین سکس را دردناک می کرد....
ادامه مطلب...هویت های عمومیت یافته ای همچون “زنان سیاه پوست“ همواره در نظریه های فمینیستی مورد ارجاع برای مقابله با نابرابری های نژادی و جنسیتی بوده اند. نابرابری هایی که به واسطه نژاد پرستی بر زنان سیاه پوست اعمال می شود برمبنای هویت زنان سیاه پوست و عمومیت دادن این هویت بر آنها قرار گرفته است. لازم است بدانیم که دو عنصر زنانگی و نژادی ( سیاه پوست بودن) در کنار هم به عنوان سازه های هویت عمومیت یافته زن سیاه پوست ظاهر می شوند....
ادامه مطلب...مجموعه عوامل بیولوژیکی و روانی و اجتماعی در شکل گیری بیماری ها نقش دارند. لازم است یک نگاه کل نگر به بدن و روان انسان و سیستم هورمونی و عصبی و به طور کلی شاکله بیولوژیکی آن داشته باشیم. بیولوژی بدون عوامل روانی و اجتماعی و محیطی بی معناست....
ادامه مطلب...باتوجه به مطالب ذکر شده در رابطه با ارتباطات موثر لازم است فاز جدیدی را برای بهینه سازی تعاملات متقابل تعریف کنیم. برای این منظور سلسله گفتارهایی را به رشته تحریر در خواهم آورد. این نوشتارها حاصل مطالعات اخیر من درباب هوشمندی عاطفی و آموزش بزرگسالان و ارتباطات موثر و عشق و تروما و بهبود از بیماری ها هستند....
ادامه مطلب...زیبا میرحسینی مردم شناسی است که مطالعات خود را بر حقوق اسلامی، جنسیت و توسعه متمرکز ساخته است. لیسانس خود را از دانشگاه تهران (در سال 1353) گرفت و دکترایش در مردم شناسی اجتماعی را در سال 1359 از دانشگاه کمبریج اخذ کرد. او هم اکنون استاد محقق در دانشگاه لندن است. خانم میرحسینی مطالعه ای مقایسه ای میان مراکش و ایران انجام داده است. از دستاوردهای مطالعات وی بر روی قوانین خانواده در ایران ، فیلم "طلاق به سبک ایرانی"(1377) و "فراری"(1379) است؛ فیلم های مستندی که جایزه هایی را از آن خود ساخته اند. خانم میرحسینی از بنیان گذاران جنبش جهانی مساوات؛ برای عدالت و برابری در خانواده مسلمان است و به واسطه فعالیت های خود در این جنبش یافته های تحقیقاتی فمینیستهای مسلمان را به برنامه های عملی پیوند می زند. کتابهای او عبارتند از 1- اسلام و جنسیت: مباحثات مذهبی در ایران معاصر، 2- ازدواج در محکمه: مطالعه ای ب...
ادامه مطلب...زنان اغلب پرخون شدن واژن خود را با احساس "پر شدن"، "قلقلک"، " نبض زدن و ضربان داشتن"توصیف می کنند. این گونه حالات برخی زنان را دچار احساس خوب و گرمی می کند. همچنین این حالات برخی زنان را وامی دارد که بخواهند سکس داشته باشند تا نوعی احساس شبیه به خارش را که نیازمند فرونشاندن احساس خارش است را تجربه کنند....
ادامه مطلب...آموزش بزرگسالان در کشورهای توسعه یافته دارای جایگاه ویژه خود است. رویکردهای لیبرال نسبت به آموزش بزرگسالان بر بالا بردن کیفیت زندگی افراد از طریق آموزش و انسجام اجتماعی ناشی از تقویت آموزه های شهروندی تاکید دارند. از طرف دیگر رویکرد انتقادی و رادیکال نسبت به آموزش بزرگسالان توزیع نابرابر قدرت و تبعیض در انتقال و تولید دانش را مورد توجه قرار می دهد. پائولو فرره از نظریه پردازانی است که آموزش بزرگسالان در برزیل را پایه گذاری کرد....
ادامه مطلب...مسلما، درحالیکه پوست بزرگترین عضوی است که به لحاظ جنسی می تواند تحریک شود، معمولا به عنوان عضو مرکزی به لحاظ جنسی به حساب نمی آید. و با احساس برانگیختگی جنسی، تغییراتی در عضو جنسی ایجاد می شود که می تواند انواع و اقسام احساس لذت بخش در زنان را تولید و ایجاد کند....
ادامه مطلب...کتاب از خط تا مثلت تعارض نوشته نیما قربانی انتشارات بینش نو این کتاب درباره مکانیزم های دفاعی است که شیوه های مقاومت ما دربرابر واقعیت و احساسات درونی همخوان با آنهایند. این دفاع ها می توانند برداشتی غیرواقعی یا تحریف شده، نوعی واکنش ذهنی و فکری، رفتار، یا سبک ارتباطی خاصی در یک رابطه باشند. مکانیزم های دفاعی در کودکی ما را درکنار آمدن با احساساتی که در رابطه با والدین بیدار می شدند یاری میدادند، اما در بزرگسالی دیگر کمک حال ما نیستند، می توان از آنها دست شست و احساس زیر آنها را چشید و آنها را به سوی اعمالی مفید و مناسب راهبری کرد. آدم ها هرچه بیمارتر یا کودک تر باشند، بیشتر درد خود را از دیگران و تعارضاتی که با آنها دارند می پندارند. به میزانی که آدم ها پخته تر و بزرگتر می شوند، تعارض ها از بیرون به درون و از فضای بین شخصی به فضای درون شخصی می روند. دفاع ها به لحاظ کارکردی یا ادراک ...
ادامه مطلب...یک بازی روانی : مثلث ناجی- قربانی- زجر دهنده دقت کرده اید که گاهی بعضی از افراد نزدیک در خانواده یا گروه دوستان مدام از شما انتظار دارند "به آنها کمک کنید" و شما مدام به آنها پاسخ مثبت می دهید؟ احتمالا با خود می گویید "مگر کمک کردن چه اشکالی دارد؟" یا " خب مسلم است که آدم باید به دیگران کمک کند!"...
ادامه مطلب...پروژه ناتمام: جستجوی زنان مسلمان برای یافتن برابری در ایران نوشته زیبا میرحسینی مترجم هدا مبصری فقها و تمام مسلمین، معتقدند عدالت و برابری ارزشهای ذاتی و اصول بنیادین در اسلام و شریعت است. اگر حقیقتا چنین باشد، در دولتی که ادعا می کند به واسطه اصول شریعت هدایت می شود، چرا عدالت و برابری در قوانینی که روابط جنسیتی را تنظیم می کنند منعکس نمی شوند؟ چرا برابری و عدالت در حقوق زن و مرد رعایت نمی شود؟ چرا متون فقهی اسلامی – که بیان کننده شریعت هستند- با زنان به عنوان شهروند درجه دو رفتار می کنند و آنان را تحت سلطه مردان قرار می دهند؟ این سوالات در 1357 )1979 میلادی (برای من پیش آمد، زمانی که انقلابی مردمی در کشورم ایران رخ داد و زندگی شخصی و فکری مرا دگرگون کرد. مثل خیلی از زنان ایرانی، انقلاب 57 را قویا حمایت می کردم و به عدالت اسلام معتقد بودم، اما زمانیکه اسلامگرایان قدرت خود ر...
ادامه مطلب...در اینجا از کتاب هوشمندی عاطفی آقای استینر استفاده می کنم تا دو اشتباه عاطفی را کمی باز کنم.در این نوشتار اشتباه اول را توضیح خواهم داد. لازم است توضیح دهم که چرا از این منبع استفاده می کنم؟در اغلب نوشته های این مجله از منبع مذکور استفاده شده است. چرا؟......
ادامه مطلب...حال خوب داشتن، مسئله این است یک تنفس! همین حالا بیایید پنجره را باز کنیم و نفسی بگیریم! رفتید لب پنجره؟ بازش کردید؟ هوا چطور است؟ آفتابی و گرم! یا شرجی! یا......شاید چندان فرقی نمی کند که هوا چگونه است، مهم این است که لحظه ای از عادت کردن به هوا و تنفس روزمره ذهن مان را دور کنیم ..........
ادامه مطلب...سوال اینجاست که "چرا نمی توانیم رفتارهای ناسالم خود را تغییر دهیم؟" بسیاری از ما در کلاسهای آموزشی شرکت می کنیم و روشهای بچه داری/ همسرداری را یاد می گیریم یا از طریق تلویزیون و رادیو درباره مسائل روان شناسی مطلب یاد می گیریم، مدام کتابهای روان شناسی می خوانیم، فیلم راز تماشا می کنیم یا کتابهای شل سیلوراستاین یا پائولو کوئیلو می خوانیم. اما چرا با اینکه این همه در معرض دانش روان شناسی یا اصول روابط موثر، اتفاقی در روابطمان رخ نمی دهد؟ چرا بین آموزشهای روانشناسی یا نسخه های مشاوران روانشناس و زندگی ما فاصله هست؟...
ادامه مطلب...با توجه به اینکه در این سلسله نوشتار از رویکرد "روش تحلیل رفتار متقابل" استفاده می کنیم و با پیش فرضهای این شیوه روان شناسی عوام فهم جلو می رویم ، تاکید می کنیم که نقش پیش فرض های ذهنی ، قالبهای عادتی رفتاری و برداشتهای عاطفی ما در شکل گیری بحرانها و مشکلات خانوادگی و ارتباطی بسیار پررنگ است. امروزه به جای محکوم کردن دیگران یا مقصر دانستن شرایط نامناسب زندگی، والدین یا سرنوشت، بر توانایی انسان برای تغییر وضعیت و روابطش تاکید می شود. انسانها می توانند با خلاقیت و توانایی ذهنی و عملی خویش محدودیت ها و چالشها را مدیریت کنند....
ادامه مطلب...بسیار زیانبارتر از چند زنی برای جامعه اسلامی نوعی از طلاق است که بسیار بسیار سوء استفاده به همراه دارد، این نوع طلاق که از طرف شوهر اعمال می شود به "سه طلاقه" معروف است. در این شیوه از طلاق شوهر سه بار صیغه طلاق را پشت سر هم جاری می کند. این شکل از طلاق قرار است برای همیشه برقرار باشد و زن بدون هیچ شانسی برای بازگشت و آشتی خواهد ماند، امکان دوباره ازدواج کردن زوجین وجود ندارد مگر اینکه زن با مرد دیگری ازدواج کند و آن مرد طلاقش دهد یا بمیرد. این نوع پس زدن معمولا بوسیله شوهر وقتی اتفاق می افتد که او بسیار خشمگین است و حتی زمانی که، در اغلب موارد مرد بعد از آن پشیمان می شود و هیچ کاری نمی تواند کرد....
ادامه مطلب...گفتیم رابطه های ناسالم معمولا دو طرفه اند، یعنی هر دو طرف در شکل دادن تنشها، نارضایتی و اختلافات نقش دارند. اگر یکی از طرفین با نادیده گرفتن نیازهای دیگری او را در موقعیتهای آزاردهنده "گیر می اندازد"، طرف مقابل احتمالا خود در "گیر افتادن" در مخمصه نقش داشته. چطور؟ با سکوت، ابراز نکردن نیاز هایش و اولویت دادن نیازها و شرایط "دیگری" بر "خود"....
ادامه مطلب...در هشت گفتار از ضرورت توجه به احساسات گفتيم و راهكارهايي را مورد بررسي قرار داديم كه ميتوانند براي مديريت تعارض در خانواده بكارگرفته شوند٠رويكرد "روش تحليل رفتار متقابل" و " هوشمندي عاطفي" شناخت ريشه هاي عاطفي بحران هاي خانوادگي را مورد توجه قرار مي دهند. بعلاوه با تاكيد بر سال هاي اوليه زندگي و نقش كودكي و احساسات درشكل گيري رفتارها و افکارمان يادآوري مي كند كه ناكاميهاي ارتباطي در بزرگسالي مي توانند ريشه هاي عميقي داشته باشند٠ هوشمندي عاطفي يادآوري مي كند كه قدرت عشق و نيروي سازنده آن در تعاملات انساني ميتواند به جاي كنترل و تحكم به كارگرفته شود٠...
ادامه مطلب...در آیات 127 تا 129 سوره نساء آمده " (ای پیامبر) از تو درباره زنان فتوا خواهند، بگو خدا درباره آنها به شما فرمان می دهد از آنچه باید از آیات کتاب خدا برای شما تلاوت شود هم در حق زنان و دختران یتیم که حقوق شان را ادا نکرده اید( مثلا اموالشان را که تحت نظارت شما بوده به ایشان نداده اید) و ترجیح میدهید با آنها ازدواج کنید و همچنین در حق فرزندان ناتوان پسر ( مثلا کودکان کم سن و سال)...شما هرگز نتوانید میان زنان به عدالت رفتار کنید، هرچند راغب بر عدل باشید، پس به تمام میل خود یکی را بهره مند و آن دیگری را محروم نکنید تا او معلق و بلاتکلیف ماند." این پاراگراف به طور ضمنی اشاره دارد بر ازدواج چند زنی مردانی که مسئول حضانت زنان و دختران یتیم بودند، این موضوع برای اولین بار در آیات 2و3 سوره نساء مطرح شده:"و اموال یتیمان را (پس از بلوغ) به آنها بدهید و مال بد و نامرغوب خود را به خوب و مرغوب آنها مباد...
ادامه مطلب...رابطه دو جنس: الف. پرده نشینی و برابری عمومی ذاتی بین دو جنس قرآن نه به پوشاندن سر و صورت امر می کند و نه جدایی بین دو جنس را واجب می داند، بلکه بر میانه روی جنسی تاکید می کند. براساس بستر تاریخی قطعی است که در زمان پیامبر پوشاندن سر و صورت واجب نبوده، و نه جدایی دو جنس آنگونه که بعدها در جوامع اسلامی توسعه یافت وجود داشته است. در واقع بیانیه های قرانی که به میانه روی امر می کنند به خودی خود نشان میدهند که نه پوشاندن سر صورت وجود داشته و نه جدایی دو جنس. چرا که اگر جدایی دو جنس وجود داشته ضرورتی نداشته که از مردان و زنان خواسته شود که رفتاری متعادل داشته باشند. در زیر قطعه ای کلاسیک از قرآن آورده می شود :...
ادامه مطلب...در این نوشتار از اهمیت نگاه و دید خود نسبت به خویش، دیگران و دنیا خواهیم گفت. طبق نظر روانشناسان انسانها در سالهای اولیه زندگی، زمانی که هویتشان در حال شکل گیری است، برای خود معنای زندگی را تعریف می کنند؛ این معنای وجود خود را با توجه به پیامهایی که از محیط اطراف، جامعه و خانواده دریافت می کنند، تعیین می سازند. بعضی افراد هستند که تصمیم می گیرند "حالشان خوب است" و زندگی خوبی خواهند داشت. اما بسیاری از مردم هستند که تصمیم می گیرند "حال و روز خوبی نداشته باشند" و به نوعی در زندگی شکست می خورند. انتظار ما از زندگی که بر پایه تصمیم گیری(اولیه) خود ما شکل گرفته، با "وضعیت وجودی" مرتبط است. ممکن است بگویید مگر ما در کودکی قدرت تشخیص داشتیم؟ در 5 سال اول زندگی کودک قادر است از طریق پیامهای کلامی و غیرکلامی که از محیط می گیرد، نسبت به خود و دیگران شناخت کسب کند. طبق نظر تئوری پردازان تحلیل رفتار ...
ادامه مطلب...قسمت هفتم در شش نوشتار از اهمیت عواطف گفتیم و اینکه ما در روابط روزمره با دیگران "توجه" (نوازش) ردوبدل می کنیم، گاهی این توجه ها مثبت هستند و گاهی منفی. آنچه ما را به زندگی امیدوار می کند و روابط صمیمانه را شکل می دهد توجه (نوازش) مثبت است. تایید و تحسین ویژگیهای اخلاقی ، ظاهر، پوشش، اعمال یا انتخابها و تصمیمات از انواع توجه مثبت هستند. برای اینکه قلب گشوده ای داشته باشیم، بتوانیم عشق بورزیم یا محبت دیگران را دریافت کنیم نیاز به توجه مثبت داریم. دلایل مختلفی وجود دارند که باعث می شوند به جای تایید و تحسین دیگران یا خودمان، به تحقیر، مقایسه یا نادیده گرفتن روی بیاوریم....
ادامه مطلب...در این کتاب با توجه به مصاحبه هایی که نویسندگان با ۱۳۵ نفر از دانشجویان زن آمریکایی انجام داده اند یافته های مطالعاتی روان شناختی جمع آوری شده است. “راه های دانستن به شیوه زنان” درباره یادگیری زنان و دانستن آنان بر اساس تجربیات ایشان نوشته شده است. مراحل مختلف دانستن زنان در این کتاب مورد بحث قرار گرفته اند. این مراحل به شرح زیرند: ۱. سکوت و نبودن صدا: وقتی زنان صدایی ندارند با دیگران نیز نمی توانند ارتباط برقرار کنند چون قادر نیستند گفتگوی درونی لازم برای ابتدایی ترین دانش را انجام دهند....
ادامه مطلب...در بخش قبل گفتیم که برای تغییر رویه ها و عادتهای رفتاری لازم است که نوع نگاهمان به خود، دیگران و دنیا تغییر کند. با توجه به یافته های روانشناختی، اولین سالهای زندگی، 5 سال اول، در شکل گیری دیدگاه ما نقش کلیدی را دارد. با مثالی چگونگی این فرایند را توضیح می دهم....
ادامه مطلب...فضل الرحمان(1988-1919) یکی از تاثیرگذارترین اصلاح طلبان مسلمان در قرن بیستم بود. او پیش از جدایی پاکستان از هند به دنیا آمد و به وسیله پدرش که اندیشمند اسلامی مشهوری بود علوم اسلامی سنتی را فرا گرفت؛ سپس در دانشگاه پنجاب در لاهور عربی و مطالعات اسلامی را آموخت و در دانشگاه آکسفورد فلسفه اسلامی را. بعد از فارغ التحصیلی در 1958 در دانشگاه های انگلستان و کانادا به تدریس مشغول شد. در 1961 به وسیله ژنرال ایوب خان دعوت شد تا در اصلاحات آموزش مذهبی در پاکستان مشارکت نماید. او مسئول موسسه مطالعات اسلامی شد که اخیرا تاسیس شده بود تا زمینه های فکری لازم را برای پشتیبانی از پروژه مدرنیزاسیون ایوب خان فراهم کند و مسیر اصلاحات را به گونه ای پیش ببرد که سازکار و کارهای مذهبی صدمه نبینند. او با سیاستهای مدرنیزاسیون و اصلاحات در پاکستان درگیر شد و نقطه نظرات اصلاح گرایانه و رویکرد وی به سنت اسلامی از زاو...
ادامه مطلب...پوست بدن بزرگترین عضو جنسی یک زن است. پوست بدن متشکل از سیستم پیچیده ای از اعصاب است که نسبت به تغییرات دما، لمس و بافت ها حساس اند. آن قسمت هایی از پوست که به شدت به محرک ها پاسخ می دهند معموال با عنوان "نقاط تحریک پذیر" نام برده می شوند چرا که به برانگیختگی و لذت جنسی می انجامند....
ادامه مطلب...در چهار نوشتار قبلی از اهمیت احساسات گفتیم و اینکه برای حل تعارضات خانوادگی لازم است با نزدیکانمان از آنچه در دل داریم حرف بزنیم. با توجه به اینکه هر نوع گفتگویی به حل اختلافات منجر نمی شود، آداب حرف زدن و چگونگی مدیریت آن مسئله قابل توجهی است. شاید به نظر برسد این راه نمی تواند به نزدیک شدن افراد یا رفع اختلافات میان اعضاء خانواده منجر شود. برای توجیه بیشتر این موضع لازم است توضیحاتی را اضافه کنم. در این مرحله ضرورت "شناخت احساسات و گفتگو درباره عواطف" را بازتر می کنم....
ادامه مطلب...حال با توجه به آنچه گفته شد می توانیم به عنوان نتیجه گیری به چند موضوع بپردازیم؛ یکی پروژه برساخت برابر قوانین خانواده در چارچوب اسلامی، و دوم چشم اندازهای موفقیت این پروژه و چالش هایی که در برابر حامیانش قرار دارند. از آنچه تاکنون گفته شد می توان نتیجه گرفت که قوانین تبعیض آمیز مربوط به ازدواج و روابط جنسیتی نه الوهی هستند و نه غیرقابل تغییر؛ بلکه ابداعات حقوقی هستند که بر اساس پیش فرضی که دیگر معتبر و قابل قبول نیست، بنا شده اند؛ آن پیش فرض این است که خداوند زنان را تحت اقتدار مردان قرار داده است. مفاهیم حقوقی قوامیت و ولایت با بنا کردن سلسله مراتب جنسیتی و تبعیض در واقع "دی ان ای پدرسالاری" در سنت حقوقی مسلمانان هستند. کسانی که به دنبال استقرار ساختار برابری طلبانه حقوق جنسیتی در بستر ]اجتماعی-فرهنگی[ مسلمانان هستند باید به ]چگونگی[ فهم از این مفاهیم حقوقی بپردازند و آنها را بازتعریف کن...
ادامه مطلب...مقاله فضل الرحمان به بحثی اشاره دارد که برای چندین دهه میان مدرنیستهای مسلمان- که تقریبا همگی آنها مرد بوده اند- در جریان بود. زنان همچنان به طور گسترده ای از بحث دور بودند، همانطور که از فرایند اصلاحات و تدوین قانون خانواده در بخش اول قرن نیز غایب بودند. اما مقاله در زمانی نوشته شد که حقوق زنان تازه به بخشی از گفتمان حقوق بشر تبدیل شده بود، و معاهده نامه ها و اسناد حقوق بشر، بالاخص CEDAW، به زنان صدای تازه ای می داد تا تقاضاهای خود را به واسطه آن طرح کنند....
ادامه مطلب...در سه نوشتار قبلی به صمیمیت و اهمیت مبادله "توجه مثبت" در خانواده پرداختیم و مراحل اولیه یک گفتگوی سالم را توضیح دادیم. بعلاوه برخی موانع برای ترمیم روابط عاطفی را برشمردیم. پیش از اینکه وارد مراحل پیشرفته تر در حل تعارض شویم ، یادآوری یک نکته ضروری به نظر می رسد. دلیل اینکه نقطه شروع بحث را صمیمیت قرار دادیم، این بود که تحقیقات نشان داده اند پرداختن صرف به مشکلات و بحرانها در خانواده موثر نیست. بعلاوه تاکید یک سویه بر اختلافات می تواند زمینه ساز پاشیده شدن روابط عاطفی و خانوادگی باشد.مهم این است که متوجه باشیم بحث و گفتگو بین اعضاء خانواده به کدام سمت و سو می رود. با زبان تلخ، انتقادی، طلبکارانه و اتهام زدن به دیگری هیچ گفتگویی به جایی نمی رسد. با این همه چنین شروعی برای بحث، مارا از پرداختن به خلاء ها و نقصانهای روابط عاطفی و خانوادگی باز نمی دارد. این روزها بیش از پیش متوجه بحرانهای عا...
ادامه مطلب...در دو نوشتار گذشته به مبحث "توجه مثبت" یا "نوازش" پرداختیم. به عنوان راهکار پیشنهاد کردیم که تغییر عادتهای کلامی یا رفتاری ما لازم به نظر می رسد. ما طبق عادت های فرهنگی و تربیتی یاد گرفته ایم که به دیگران کمتر نشان دهیم "دوستشان داریم". در واقع در طی شبانه روز کمتر از جملاتی استفاده می کنیم که نشانه علاقه ما به همدیگر باشند. چندبار در روز به همسر یا فرزندمان می گوییم "دوستت دارم"؟ امروز بشمارید و ببینید جملات این چنینی در خانه شما چند بار شنیده می شود. دقت کنید و ببینید چند بار همسر و فرزندانتان را می بوسید یا درآغوش می گیرید؟ مادر در خانواده نقش بیشتری در نشان دادن توجه به همسر و فرزندان ایفا می کند. اما "نوازش دادن به دیگران" یکی از راههای تقویت ارتباط عاطفی در خانواده است. گفتیم که لازم است همه اعضاء خانواده تمرین کنند تا بتوانند مهارتهای عاطفی خود را بالا ببرند. همانطور که اشاره شد ، 5...
ادامه مطلب...پس از جنگ جهانی دوم ، بسیاری از کشورهایی که اکثریت جمعیت آن مسلمان بودند، از جمله دولتهای تازه بنا شده ای چون پاکستان، از حکام استعمارگر خود بریدند و همزمان با مدرنیزاسیون فزاینده ای که به شیوه های مختلف در حال شکل گیری بود، تحت کنترل پادشاهان یا جمهوری خواهانی با عقاید سیاسی مختلف در آمدند. جنبش های سیاسی همچون مارکسیست، ملی گرا، و به شکل فزاینده ای اسلامگرا در اشکال و ترکیبات متفاوت تکثیر یافتند....
ادامه مطلب...آموزش بزرگسالان در کشورهای توسعه یافته دارای جایگاه ویژه خود است. رویکردهای لیبرال نسبت به آموزش بزرگسالان بر بالا بردن کیفیت زندگی افراد از طریق آموزش و انسجام اجتماعی ناشی از تقویت آموزه های شهروندی تاکید دارند. از طرف دیگر رویکرد انتقادی و رادیکال نسبت به آموزش بزرگسالان توزیع نابرابر قدرت و تبعیض در انتقال و تولید دانش را مورد توجه قرار می دهد. پائولو فرره از نظریه پردازانی است که آموزش بزرگسالان در برزیل را پایه گذاری کرد. وی معتقد است آموزش یا برای انسجام بخشی اجتماعی و جذب کردن نسلها به درون نظم اجتماعی موجود بکار می رود یا برای "آزادیبخشی" و بازاندیشی انتقادی و خلاقانه نسبت به واقعیات موجود. آموزش نوع دوم افراد را برای مشارکت فعالانه در تغییر جهان آماده می کند(رجوع شود به تامپسون، 1997،صفحه 128)....
ادامه مطلب...زیبا میرحسینی مردم شناسی است که مطالعات خود را بر حقوق اسلامی، جنسیت و توسعه متمرکز ساخته است. لیسانس خود را از دانشگاه تهران (در سال 1353) گرفت و دکترایش در مردم شناسی اجتماعی را در سال 1359 از دانشگاه کمبریج اخذ کرد. او هم اکنون استاد محقق در دانشگاه لندن است. خانم میرحسینی مطالعه ای مقایسه ای میان مراکش و ایران انجام داده است. از دستاوردهای مطالعات وی بر روی قوانین خانواده در ایران ، فیلم "طلاق به سبک ایرانی"(1377) و "فراری"(1379) است؛ فیلم های مستندی که جایزه هایی را از آن خود ساخته اند. خانم میرحسینی از بنیان گذاران جنبش جهانی مساوات؛ برای عدالت و برابری در خانواده مسلمان است و به واسطه فعالیت های خود در این جنبش یافته های تحقیقاتی فمینیستهای مسلمان را به برنامه های عملی پیوند می زند. کتابهای او عبارتند از 1- اسلام و جنسیت: مباحثات مذهبی در ایران معاصر، 2- ازدواج در محکمه: مطالعه ای ب...
ادامه مطلب...در نوشتار قبل به یکی از کلیدهای حل بحران در اختلافات خانوادگی اشاره کردیم. گفتیم مشکلات خانوادگی می توانند به واسطه توجه منفی طرفین به یکدیگر تشدید شوند. یکی از اشکال توجه منفی آن نوع جملات معترضه ای است که بکار می بریم و در آنها مخاطب خود را تحقیر می کنیم یا او را با دیگران مقایسه می نماییم. در واقع گاهی رفتارها یا کلام ما دربردارنده پیام هایی هستند که به نوعی آشکار یا پنهان طرف مقابل را زیردست فرض می کنند. مثلا وقتی ناهید به پسر سه ساله اش می گوید "تو نمیخواد آب توی لیوان بریزی، نمیتونی...میریزیش زمین" ناهید پسرک را ناتوان فرض کرده و به او اجازه آزمون و خطا و تجربه نداده. ناهید متوجه پسر خود بوده اما به شکلی منفی و نه مثبت. شکل مثبت این توجه، زمانیست که ناهید به پسر می گوید "بیا بریم توی ظرف شویی امتحان کن و ببین آب رو چطوری توی لیوان بریزی"....
ادامه مطلب...این روزها راه حلهای بسیار زیادی از سوی متخصصین روانشناسی ارائه می شوند تا ما را به سوی شادی و روابط عاطفی سالم رهنمون کنند. اما گاهی سردرگمیهای ناشی از اطلاعات متناقض ما را آشفته و کلافه تر می سازد. البته گاهی نمیدانیم از کجا و چگونه باید برای حل اختلافات آغاز کنیم. اگر خداوند توفیق بدهد در چند نوشتار کلیدهای اصلی حل تعارض در خانواده و ترمیم روابط عاطفی را یادآور خواهم شد. در روزگاری که خرده فرهنگهای نامناسب ، مشکلات و بحرانهای زندگی روزمره، اعضاء خانواده را از یکدیگر دور می کنند، نیازمند احیاء صمیمیت هستیم. درصورتیکه فاصله های اعضاء خانواده چنان عمیق گردند که سوء تفاهم و اختلافات بر روابط حاکم شوند، جبران مافات بسیار دشوار خواهد بود. ما نیازمند مهارتهای ارتباطی ، خودشناسی و تنظیم روابط خود با همسرمان هستیم. با این حال توجه داشته باشیم که براساس نظر برخی روانشناسان 70 درصد اختلافات زناشوئ...
ادامه مطلب...به نقل از استاد ملکیان مطلبی در اینترنت آورده شده بود با عنوان "ازدواج و فرزندآوری در ترازوی اخلاق" که البته با توضیحات بعدی در فضای مجازی متوجه شدم که این نوشته از متن اصلی گفتگو استخراج شده و نیازمند رجوع به بستر اصلی وجود دارد. با این همه نکات قابل تاملی در این بحث وجود داشتند که بازاندیشی نسبت به رابطه" خانواده و اخلاق " را برمی انگیزاند. به این بهانه با توجه به مطالعات اندک و تجارب کاری - تحقیقاتی محدود این سالها از موضعی شخصی- حرفه ای سوالاتی را مطرح می کنم. امیدوارم بازخوردها و انتقادات شما دوستان به روشن شدن ابعاد موضوع کمک کند. در این نوشتار به برخی عناصر که در شکل بندی روابط خانوادگی نقش دارند اشاره می کنم و بستر فرهنگی - اجتماعی و در حال تغییر خانواده را از نگاهی کوتاه می گذرانم. نهایتا نسبت برخی از آن عناصر را با اخلاق مورد سوال قرار می دهم....
ادامه مطلب...این کتاب با این نکته آغاز می شود که ما از آینده ای که غیرقابل پیش بینی است اضطراب داریم و می خواهیم آنرا کنترل کنیم. اضطراب با پیش بینی تعریف می شود. اضطراب پاسخ طبیعی انسان به محرک های محیطی است اما اگر از حدی بگذرد غیرطبیعی خواهد بود. روان کاوی و روان شناسی قدرت تشخیص اختلال اضطراب را دارند. اضطراب انتخاب های ما را محدود می کند و فعالیت های سرگرم کننده را از ما می گیرد. در ارتباطات ما را دچار اجتناب می کند. لازم است از خود بپرسیم آیا اعمال ما انتخاب هستند یا اجتناب از بروز اضطراب؟ مثلا در ارتباط با جنس مخالف از قرار گذاشتن با جنس مخالف احراز می کنیم....
ادامه مطلب...مردان برای لذت سکس دارند و زنان برای عشق. چنین پیامی دهه هاست که در میان دهان ها می چرخد اگر نگوییم سده هاست که رایج است. اما آیا این یک واقعیت است؟...
ادامه مطلب...تعریف اسکات از جنسیت دو بخش دارد و چندین زیر بخش که با هم مرتبط اند اما به لحاظ تحلیلی باید جدا از هم و متمایز در نظر گرفته شوند…..جنسیت عنصر تشکیل دهنده روابط اجتماعی است که با توجه به تفاوت های قابل درک میان دو جنس برقرار می شوند . جنسیت راهی ابتدایی است برای برجسته کردن روابط قدرت. تغییرات در سازماندهی روابط اجتماعی همیشه با تغییرات در نحوه بروز و ظهور قدرت در ارتباط است و همبستگی دارند٬ اما جهت تغییر لزوما یک سویه نیست.جنسیت به عنوان عنصر تشکیل دهنده روابط اجتماعی که مبتنی بر تفاوت های میان دو جنس هستند٬ چهار وجه مرتبط دارد: اول٬ نمادهایی که به لحاظ فرهنگی در دسترس اند و تظاهرات و بروزات چندگانه و اغلب متضادی را برمی انگیزانند….دوم٬ مفاهیم هنجاری که تفاسیری را از معنا های نشانه ها و سمبل ها پیش می نهند٬ این مفاهیم هنجاری همان ها هستند که امکان برداشت استعاری از نمادها را مقید و منوط به...
ادامه مطلب...مطلبی که می خوانید برگرفته از کتاب چرا زنان سکس دارند نوشته سیندی مستون و دیوید باس است. در این کتاب به اهمیت بیولوژی تاکید شده است. تفاوت های زن و مرد به لحاظ فیزیولوژیکی مورد توجه قرار گرفته. صرفا یکی از منابعی است که می تواند برخی سوالات ما را پاسخ دهد. لزوما با ایده کلی این نویسندگان به طور کامل همدل نیستم٬ خصوصا که فمینیستی هستم که به نقش عوامل اجتماعی در شکل گیری تمایلات جنسی باور دارم تا فیزیولوژی. اما این کتاب دارای اهمیت زیادی است و از این جهت بخش هایی از آن را ترجمه می کنم و در وب سایت قرار می دهم....
ادامه مطلب...